'Voor elke woning maken we een plan op maat'
De persoonlijke aanpak van C&R Makelaars is een succes
Aan de Kalsdonksestraat staat een kleine woning met een voorgevel uit 1891. De binnenkant is helemaal opgeknapt door de huidige bewoner. Het stucwerk, de keuken, badkamer en tuin voldoen aan hedendaagse eisen. Natuurlijke kleuren en materialen domineren het interieur met hier en daar een industriële touch. Wanddecoratie van macramé, rieten manden en een slingeraap met aan zijn staart een lamp brengen een modern en huiselijk gevoel.
De woning staat te koop voor €225.000, het ‘lagere segment’ zoals ze dat in de makelaarswereld noemen. Ideaal voor starters maar ook als beleggingsobject. ‘Het komt zelden voor dat ik een huis niet binnen twee weken heb verkocht’, vertelt Rachell de Jong. En ja, dat ligt deels aan de markt die, juni 2022, booming is. Maar ook zeker aan de frisse aanpak van C&R Makelaars. Want dat de knappe, blonde dames hun vak verstaan, hebben ze ruimschoots bewezen. ‘We verkopen zo’n 200 woningen per jaar.’
Tijd en interesse
‘Een klassieke makelaar is vooral informatie aan het zenden’, vertelt Rachell. ‘In korte tijd veel vertellen over een woning met daarbij weinig oog voor de behoefte van de klant. Wij nemen de tijd voor een bezichtiging en stellen vragen. En reageren mensen niet enthousiast? Dan proberen we mee te denken over alternatieven. Ons doel is mensen zich thuis te laten voelen.’
‘Een huis is je meest kostbare bezit in geld’, vult compagnon Marrit van Dorst aan. ‘Iemand je huis toevertrouwen is iets groots, dat vertrouwen willen wij winnen. We houden ons meer bezig met de mens achter het huis, nemen de tijd voor klanten om hun persoonlijke verhaal te ontdekken. Mensen vinden het heel prettig wanneer je interesse toont.’
Persoonlijke aanpak
Die persoonlijke aanpak is ook de reden dat Rachell met, in eerste instantie haar man Coen (daar komt de ‘C’ in C&R vandaan), het kantoor begon. ‘We waren zelf op zoek naar een woning en wat ons opviel is dat na elke bezichtiging de makelaar alleen onze naam kende. Van onze wensen, voorkeuren en eisen hadden ze geen benul.’
Coen, Rachell en Marrit
Dat kan veel beter, vond het stel en gewapend met een achtergrond in sales (Coen) en marketing (Rachell) startten zij 6 jaar geleden de onderneming. ‘Van oudsher ging je naar een makelaar toe, daar hoefde de makelaar zelf niets voor te doen. Wij draaien dat om: wij zoeken onze klanten op.’ In 2017 waagde goede vriendin Marrit zich aan de carrièreswitch (afgestudeerd economie management en recht) en sprong het bedrijf in.
“ Ons doel is mensen zich thuis te laten voelen ”
Marrit van Dorst
En waar Rachell en Marrit in de beginperiode alles zelf deden, van bezichtiging tot marketing, zijn ze gegroeid naar een team van 8 plus een kantoorhondje. Wat doet C&R dan concreet anders dan de andere 16 makelaarskantoren in Roosendaal? ‘Voor elke woning hebben wij een plan op maat’, vertelt Rachell. ‘Zo doen wij per huis een doelgroeponderzoek: wie zijn potentieel in dit huis geïnteresseerd en hoe kunnen we hen bereiken? We zetten social media veelvuldig in en hebben zelfs een inhouse marketingafdeling, dat is uniek. Hierdoor kunnen we snel schakelen en hebben we inzicht in waar onze doelgroepen zich bevinden. Daarnaast zorgen we voor plattegronden met meubels en maken we altijd professionele foto’s en vaak ook video. Toen we begonnen in 2016 deed niemand dat nog en werden er gewoon foto’s gemaakt met de telefoon.’
Succesvolle aanpak
En die aanpak levert succes op. Rachell: ‘Wij kregen via een andere makelaar een woning in de Stationsstraat. Deze stond al 2 jaar lang te koop en had zelfs geen enkele bezichtiging gehad. Wij gingen aan de slag met fotografie, video en zochten proactief naar een koper. Binnen twee weken hadden we de woning verkocht aan iemand uit Breda’, vertelt Rachell. ‘Onze aanpak werkt.’
“ Binnen twee weken was de woning verkocht: onze aanpak werkt! ”
Rachell de Jong
‘En dat leegstaande huis met donkere foto’s’ vult Marrit aan. ‘Dat was een beetje moeilijk in te delen. Dat hebben wij toen volledig ingericht, de kozijnen - helemaal hip - zwart geverfd. Op die manier geven we mensen een idee wat je met het huis kan. Dat huis hebben we toen ook binnen een week voor de vraagprijs verkocht.’
Ook in de toekomst blijft C&R Makelaars zich richten op Roosendaal en de dorpen. ‘Wij voelen ons onderdeel van de stad’, vertelt Marrit. ‘We hoeven niet per se de grootste makelaardij te worden, maar wel het degene met de hoogste klanttevredenheid. Mensen blij maken is ons doel. Als de koper en de verkoper blij zijn, zijn wij ook blij.’