Creatief ondernemerskoppel runt drie bedrijven vanuit het Wenneker
'Het stukje beleving komt in alles terug'
Hij is een chefkok uit Wouw, zij een Roosendaalse interieurdesigner. Ze ontmoetten elkaar in 2016 op een bruiloft in Zuid-Afrika en gingen al snel samenwonen. Nu runnen Zowie Tak en Anouk Anink in totaal drie bedrijven vanuit het Wenneker. ‘Als je een leuk idee hebt, moet je ervoor gaan’ verklaart Tak. ‘Onze gemene deler is creativiteit. De droom is over vijf jaar de bedrijven te hebben samengevoegd tot één groot bedrijf waarin alles samenkomt: horeca, interieurontwerp en planten.’
Anouk Anink is druk bezig met de styling voor een fotoshoot. In de hoofdrol: kunstplanten. Ze worden met precisie opengevouwen en belicht voor hun productfoto in de webshop van The Style Concept. Het nieuwste, gezamenlijke bedrijf van haar en Zowie Tak dat draait om hoogwaardige kunstplanten. Zachte, geweven bladeren met de hand ingezet in echt houten stammen. Ondertussen geeft Tak een rondleiding op de locatie waar ze zich vandaag bevinden: het kantoor van marketingbureau Every Day. De plek waar het is begonnen, zo blijkt.
“ De droom is over vijf jaar de bedrijven te hebben samengevoegd tot één groot bedrijf waarin alles samenkomt: horeca, interieurontwerp en planten. ”
Zowie Tak
De urban jungle van Every Day
De bovenste etage van Aanwas 35 in Roosendaal voelt als een hip Amsterdams bedrijf. Een urban jungle met pingpongtafel, boksbal en een glazen vergaderplek centraal in de ruimte. Het industriële zwart maakt de ruimte cool en creatief, het groen zorgt voor kleur en een frisse touch. ‘Het was een lege ruimte met enkel een betonnen vloer. Anouk heeft hier elke centimeter ontworpen’, vertelt Tak, ‘Every Day was één van mijn eerste klanten’, vult Anink aan. ‘We komen hier nog regelmatig en ben super trots als ik zie hoe goed ze omgaan met de ruimte. Alles wat ik in mijn hoofd had, is gerealiseerd. Van de bankjes en tegeltjes tot aan de gouden kraan aan toe.’
De start van The Style Concept
Anink: ‘Het moest een ruimte worden die past bij het moderne werken met fijne werkplekken en mogelijkheden voor samenwerken. Daarnaast was de wens van Every Day om veel groen te laten terugkomen. Het urban jungle thema past goed bij de jonge mensen die er werken. Bovendien werkt de kleur groen goed op het gemoed. Groen is sowieso wel een beetje mijn ding, er móeten planten in.’ En planten kwamen er. ‘Ik begon met echte planten maar die overleven hier niet, dat merk ik op veel kantoren. Soms is het een gebrek aan daglicht, soms ligt het aan de verzorging. Ik ben me gaan verdiepen in de mogelijkheden en raakte geïnteresseerd in high end kunstplanten.’
“ Groen is sowieso wel een beetje mijn ding, er móeten planten in. ”
Anouk Anink
‘Ik vind het belangrijk dat een pand in zijn waarde blijft’
Het was de start van The Style Concept. De kunstplanten zijn een mooie aanvulling op de interieurontwerpen die Anouk Anink Styling maakt voor zowel particulieren als bedrijven. ‘Bij mijn ontwerpen ga ik uit van de wensen van de opdrachtgever en de karakteristieken van het pand. Een bedrijf dat in een oude chocoladefabriek is gehuisvest, daar maak ik een concept omheen. Zoiets speciaals moet je laten terugkomen in het ontwerp. Ik vind het belangrijk dat een pand in zijn waarde blijft, met mijn ontwerpen wil ik een verhaal vertellen dat past bij de opdrachtgever en het gebouw.’
“ Met mijn ontwerpen wil ik een verhaal vertellen dat past bij de opdrachtgever en het gebouw ”
Anouk Anink
Het gezicht van BBQ Experience Center
En terwijl Anouk Anink druk is met ontwerpopdrachten, zit ondernemer en chefkok Zowie Tak in de coronatijd zonder werk. Bij Het Horecaconcept waar hij horecabedrijven helpt op te starten, vallen alle opdrachten weg. Maar Tak zit niet graag stil, dus besluit hij een kookboek te maken. In samenwerking met de BBQ Experience Center, waarvan zijn broer Boy Tak mede-eigenaar is, creëert hij Het Ultieme Kamado Boek. Een kookboek met 90 recepten voor koken op de keramische barbecue. ‘Ik werk nu ruim 6 jaar met het BBQ Experience Center samen’, vertelt Tak. ‘Ik ontwikkel en geef daar de workshops en verzorg het culinaire gedeelte. Tijdens de lockdown gaf ik samen met Joey Buys (mede-eigenaar) workshops via de livestream waardoor ik zo’n beetje hun gezicht naar buiten ben geworden.’
‘Ik houd ervan met veel dingen bezig te zijn’
Nu de horecabranche weer van het slot is, krijgt Het Horecaconcept de eerste aanvragen weer binnen. Zoals dat van een jong stel uit Purmerend dat een restaurant wil kopen en verbouwen. Het Horecaconcept helpt en adviseert. Zowel op logistieke vlak, denk aan de contacten met leveranciers, het praktische gedeelte zoals de indeling van de keuken en het creatieve deel, bijvoorbeeld het maken van een menu. Zelfs de gerechten op de kaart leert Tak het keukenteam aan. ‘Ik laat de ondernemers achter met een 150-pagina’s tellende keukenmanual: opstart- en schoonmaaklijsten, temperatuur, mis en place, telefoonnummers van leveranciers. Alles wat je moet weten om de keuken te runnen, staat erin. Zo kan in principe elke kok de keuken overnemen.’
Het begon in de Raadhuisstraat
‘Ik was chefkok bij restaurant Den Dieje in de Raadhuisstraat in de tijd dat het, onder leiding van tv-chef Jeremy Vermolen, Italiaans restaurant Il Forneretto werd.’ Toen het tweede restaurant Beer en Steak in de aangrenzende kookwinkel werd geopend, was Tak verantwoordelijk voor de beide, totaal verschillende keukens. ‘Ik heb dat hele proces meegemaakt en merk dat ik het conceptmatige denken heel leuk vind. Ik wil dingen creëren en constant vernieuwen. In een bestaand restaurant kan dan niet en zo is bij mij het idee van Het Horecaconcept ontstaan. Ik houd ervan met veel dingen bezig te zijn, daar haal ik mijn voldoening uit.’
“ Ik wil dingen creëren en constant vernieuwen, zo is bij mij het idee van Het Horecaconcept ontstaan. ”
Zowie Tak
Teamwork
De creatieve ondernemers werken graag samen. Voor de aanvraag uit Purmerend gaat Anink mee voor de styling. ‘We gaan allebei aan de slag met de ideeën van de ondernemers’, vertelt Anink. ‘Voor mij is de locatie van belang voor de sfeerbepaling. Wordt het een sterrenrestaurant in een buitengebied of een zaak op de markt?’ In samenspraak stemmen ze het concept op elkaar af. ‘Het gerecht op je bord moet passen bij het interieur. Gaan we voor goud bestek, mat zwart of voor stokjes? Alles moet kloppen. Het stukje beleving komt in alles terug.’