‘Iedereen werkt hier met passie en plezier’
Optiek van Wely
Het geheim van 70 jaar succes
In het hart van de optiek staat een moderne koffiebar waar je met een grote glimlach een cappuccino krijgt voorgeschoteld. De cacaopoeder bovenop vormt een oog, het chocolaatje draagt het beeldmerk en ook het houten dienblad is Van Wely. ‘Alles wat we doen, doen we goed’, vertelt Diederik van der Heijden, sinds 2015 eigenaar van Optiek van Wely.
(Het verhaal gaat verder onder de foto.)
Top 3 van Nederland
De optiek behoort in de top 3 van brillenzaken in Nederland als het gaat om oppervlakte, aantal medewerkers en omzet. ‘Onze klanten komen uit de regio Breda, Rotterdam en Antwerpen, daar zijn we heel blij mee en trots op’, vertelt Van der Heijden. De reden van het grote bereik is dat oogzorg de basis is. ‘In 2017 hebben we de winkel compleet verbouwd en uitgebreid naar 6 meetruimtes. Een oogmeting is bij ons slechts een onderdeel van de uitgebreide screening van 45 minuten. We rekenen daarvoor €45 maar je krijgt €30 terug in de vorm van een waardebon. Dat heeft ons klanten gekost, maar we zijn altijd voor kwaliteit blijven gaan.’
Het familiebedrijf
Louis van Wely begon in 1954 zijn optiek in de Molenstraat. Het familiebedrijf staat al 70 jaar bekend om haar innovatie en kwaliteit. Van Wely senior bracht destijds innovatie op het gebied van technologie zoals contactlenzen en nieuwe meetapparatuur. In 1990 nam zoon Wim de zaak over waar Diederik in 2010 zich als compagnon bijvoegde. In 2015 heeft hij het bedrijf volledig overgenomen van familie Van Wely. ‘Wim bracht innovatie door een andere manier van denken. Hij legde de contacten met ziekenhuizen en oogartsen waardoor we de allerbeste oogzorg kunnen garanderen’, vertelt Van der Heijden.
(Het verhaal gaat verder onder de foto's.)
De ultieme klantbeleving
Zelf houdt hij zich bezig met de verbetering van de winkelervaring. ‘De ultieme klantbeleving gaat van de manier waarop je een kopje koffie presenteert tot aan de manier van adviseren’, legt Van der Heijden uit. ‘Ik vind passie heel belangrijk, want dat voel je zodra je een bedrijf binnenkomt.’ Hoe klanten hun bezoek aan de winkel waarderen, valt of staat dus bij de 29 medewerkers die Optiek van Wely telt. ‘Ik verwacht veel van mijn mensen. Er moet een continue drive in zitten: naar beurzen gaan, verdiepen in de materie, extra scholing.’ In de toekomst kun je bij van Wely ook terecht voor gehoorapparaten. ‘Ik geloof heel erg in de synergie tussen horen en zien, maar ook daar wil ik de beste audicien hebben.’
Van Wely stroomt door de aderen
Passie en energie zijn twee sleutelwoorden voor Van der Heijden. ‘We hebben mooie brillen omdat er mensen vol passie met de techniek erachter bezig zijn. En in de meetruimten werken mensen die het oog zo interessant vinden dat zij er alles aan doen om een probleem op te lossen. Iedereen werkt hier met passie en plezier.’ Carlo Battes is als oudste medewerker het levend bewijs. Dit jaar is hij 58 jaar in dienst van de optiek en erop gebrand de 60 jaar te halen. ‘Van Wely stroomt door zijn aderen’, aldus Van der Heijden. ‘Ik ben heel blij met mijn medewerkers. Ik ben trots op het team en het mooie bedrijf dat we hier hebben neergezet.’
(Het verhaal gaat verder onder de foto's.)
Een heel jaar feest
Tegenover de hoge werkdruk, staat ook een mooie beloning. ‘Work hard, play hard’, zoals Van der Heijden het omschrijft. ‘Voor het 70-jarige jubileum gaan we met het team 3 dagen naar de Ardennen. We zitten in een tof Chateau waar we samen een mysterie oplossen.’
De klanten hebben het hele jaar feest. Met acties rondom het thema ‘De kunst van het kijken’ betrekt Optiek van Wely lokale ondernemers bij hun 70-jarig bestaan. Naast flinke kortingsacties maken klanten kans op een clinic bij de BBQ Experience, een portret van kunstenaar Benjamin Scheltema of een workshop sneakers customizen bij Babette Broeren. Al met al maakt de Optiek van Wely van feesten een koud kunstje.