‘Elke keer vind ik weer een nieuw stukje van de puzzel’

Feestwinkel SEP

Dennis Sep vertelt met passie over het familiebedrijf SEP, de feestwinkel die al 60 jaar een begrip is in Roosendaal.

Zeg je SEP, dan zeg je carnaval. In de maand voorafgaand aan het volksfeest bezoeken meer dan 10.000 mensen de feestwinkel in de Molenstraat. ‘Ik ben dan 30 dagen aan één stuk aan het werk’, vertelt Dennis Sep. ‘Zaterdag om 15 uur sluiten we de deuren, dan komen er hapjes en drankjes op de toonbank en kijken we met z’n allen naar de optocht.’ Het is zonder twijfel de piek van het jaar voor het bedrijf. ‘Dat is niet alleen fysiek zwaar, maar vraagt ook mentaal veel. In die laatste week moet het allemaal gebeuren.’ Toch is het niet de omzet die de hectische periode tot een succes maakt. ‘Het is voor mij geslaagd als het gladjes is verlopen. Ik kijk vooral of de klanten en de medewerkers tevreden zijn.’

(Het verhaal gaat verder onder de foto's.)

Verkleden is uit je comfortzone stappen

De winkel bestaat al 60 jaar, de webshop is in 2002 geopend. ‘Ik geloof in een webshop en een fysieke winkel. Na een aantal jaar online besteld te hebben, adviseert hij iedereen minimaal eens in de 2 of 3 jaar een bezoek te brengen aan de fysieke feestwinkel. ‘Online kijk je naar wat je weet dat je mooi vindt, in de winkel laat je je inspireren’, verklaart Sep. ‘Bij ons kan je het idee, de creatie echt zien ontstaan. Onze medewerkers zijn getraind in het opmaken van hoeden en kunnen advies geven over kleding en schmink. Zo kom je tot een kostuum waar je zelf nooit aan hebt gedacht’, zegt Sep. ‘Verkleden is uit je comfortzone stappen. Het gaat er ons om dat jij je prettig voelt in je kleding maar toch een stapje verder gaat in je outfitkeuze dan dat je gewend bent. Wij willen laten zien dat uit je comfortzone stappen juist leuk is. Samen verbreden wij de comfortzone. Dat is de kern van het bedrijf.’

Plezier uitstralen

Bij SEP lopen de medewerkers overigens niet in kostuums, maar zijn gehuld in zwarte bedrijfskleding. ‘In een clownspak of berenpak, straal je geen professionaliteit uit. We zien er netjes en herkenbaar uit. Dit is een vak en dat moet je serieus nemen. Bovendien draait het niet om ons, de klant staat centraal.’ En de klant centraal stellen, betekent voor Sep met name het goed omgaan met zijn personeel. ‘Medewerkers moeten plezier uitstralen. Dat is de hoofdzaak. Hoe je daar komt, is steeds anders.’ Een borreltje na de koopavond of uiteten met het team, noemt Sep als voorbeelden. Maar ook de vrijheid om zelf beslissingen nemen, vindt de ondernemer van belang.

(Het verhaal gaat verder onder de foto's.)

De juiste basis

‘Ik houd van een platte organisatie en wil mezelf niet te belangrijk maken. Ik houd de grote lijnen in de gaten en schep de juiste basis. In de weken voor carnaval maken we soms dagen van 12 uur per dag’, vertelt Sep. ‘Dan begrijp ik dat niemand nog zin heeft om daarna nog 500 m2 te stofzuigen. Daarom heb ik twee robots aangeschaft die ’s avonds de winkel stofzuigen.’ Naast dat er in de ochtend al is gestofzuigd, staat bij binnenkomst de verwarming aan en draait er muziek. ‘Ik probeer er alles aan te doen dat de medewerkers lekker in hun hum zitten.’

De troonopvolger

Want als iemand ervaring heeft als winkelmedewerker, is het Dennis Sep wel. Als jongen van 11-12 jaar hielp hij al in de winkel, die toen nog van zijn ouders was. In 1997 kwam Dennis Sep officieel in het bedrijf. ‘Drie jaar geleden werd het echt míjn winkel na een tweejaarlange verbouwing. Ik heb er mijn eigen sausje over gegooid, dat voelt goed.’

Dat hij het familiebedrijf overnam, was in eerste instantie niet zijn hartenwens. ‘Mijn droom was profvoetballer worden, ik heb ook bij RBC profvoetbal gespeeld. Maar het gaat net als bij de koning… Amalia heeft ook geen keus. Hoewel mijn ouders me nooit hebben gedwongen de winkel over te nemen, voelde ik wel de druk en de vanzelfsprekendheid dat ik dat moest doen.’  

Zijn twee zoons probeert hij daarin vrij te laten. De oudste van16 werkt in de winkel wanneer het hem uitkomt, zijn andere zoon van 12 beheert het TikTok-kanaal. Of zij de derde generatie Sep worden in de winkel, laat hij volledig aan hen over. ‘Zoiets moet niet van bovenaf worden opgelegd, dat moet van binnenuit komen.’

(Het verhaal gaat verder onder de foto's.)

Puzzelstukjes

In de 60 jaar SEP is de winkel constant meebewogen met de markt. Was er vraag naar etalagemateriaal, dan opende Piet Sep een winkel in papierwaren en decoratie. Met de komst van grote winkelketens, verdween de vraag naar wekelijks nieuwe etalages en als organisch richtte de winkel zich meer op feestartikelen. Eerst carnavalsartikelen en nu is het een continue feestwinkel. ‘Mijn vader is creatief, hij was etaleur en elke week maakte hij een nieuwe etalage. Ik keek altijd tegen hem op’, vertelt Dennis Sep. ‘Ik ben creatief op een andere manier, vind het leuk om over marktjes te struinen op zoek naar iets voor in de winkel.’ Een oude ton, gevuld met wandelstokken, een antieke spiegel in de paskamer of een uniek circusbord als decoratie, zijn enkele aanwinsten. Het grootste verschil met Sep senior? ‘Ik probeer een stukje relaxter in het leven te staan. Ik zie ondernemen als een puzzel. Elke keer vind ik weer een nieuw stukje. Als je het op die manier benadert, blijft het leuk. De bolhoedlampen bijvoorbeeld, die zie ik als een nieuw stukje van de puzzel. Als jij morgen wilt dat de puzzel af is, word je helemaal gek. Mijn puzzel is nog lang niet klaar, misschien komt hij wel nooit af.’

Om deze webapp aan je beginscherm toe te voegen, tik op het delen-icoon en kies 'Zet op beginscherm'. Om deze webapp aan je startscherm toe te voegen, open het menu en kies 'Toevoegen aan startscherm'.