Passie voor techniek en e-bikes bij Timyo Cycle

‘Elektrische fietsen hadden in 2015 nog een suf imago maar dat is nu heel anders.’

Dit jaar rollen er 30.000 elektrische fietsen uit de Roosendaalse poort van Timyo Cycle. Ten opzichte van een auto is een elektrische fiets beter voor het milieu, de gezondheid en de portemonnee. Het jonge, ambitieuze Timyo-team heeft als doel het plezier in e-biking te vergroten. Ze willen groeien, want die 30.000 fietsen, zijn pas het begin.

Een Chinees bedrijf in Roosendaal, hoe zit dat?

‘Het klopt dat we aangestuurd worden vanuit China maar Timyo voelt voor ons niet als een Chinees bedrijf. De samenwerking tussen Roosendaal en China voelt ook sinds het begin af aan zeer natuurlijk. Steve Zhu, de eigenaar en CEO, is een jonge dertiger, kwam voor Corona vaak naar Nederland voor overleg maar moet nu nog  via wekelijks contact via videocalls. Onze CEO en afdeling research and development zitten in Shanghai en ook de inkoop van de componenten gebeurt daar. De productie en assemblage gebeurt in Litouwen waar we een grote fabriek in eigen beheer hebben. In Roosendaal nemen wij de fietsen in ontvangst. Hier vindt de eindcontrole plaats, gaat de accu erin en verzenden we de fiets naar de dealer.’

Werken jullie samen met lokale fietsenwinkels?

‘Ja zeker. Wij hebben een heel fijne samenwerking met Peter Rijsdijk Tweewielers in Roosendaal. Zij zijn vanaf het eerste moment klant, we hebben regelmatig contact en ontvangen goede feedback waarmee we verder kunnen. Feedback nemen we overigens heel serieus. We organiseren daarom ook dealer panels met onze grootste afnemers. Zij staan in direct contact met de klant en horen over een bepaalde specificatie of kleur die gewenst is. Dat is voor ons heel waardevol en het is wat we nodig hebben om te kunnen verbeteren.’

Wat voor ontwikkeling heb je gezien in de wereld van e-bikes?

‘Toen ik bij Timyo Cycle begon in 2015 hadden elektrische fietsen een suf imago: alleen iets voor 50-plussers. Dat is nu heel anders. Een elektrische fiets is beter voor het milieu en je gezondheid en tegenwoordig is het ook goedkoper om de auto te laten staan. Voor woon-werk verkeer is de elektrische fiets heel fijn. Bovendien zien de fietsen er nu veel mooier uit, ze zijn speciaal, vergelijkbaar met een auto.’

Elektrische fietsen hadden in 2015 nog een suf imago maar dat is nu heel anders.

Saskia Molenaar

 

Wat zijn jullie ambities voor de toekomst?

‘Op productniveau willen we meegaan met ontwikkelingen: een interactief GPS systeem en de mogelijkheid je fiets op slot te zetten met je telefoon en daarop bijvoorbeeld ook het batterijpercentage te zien.  Op bedrijfsniveau willen we graag uitbreiden in verschillende landen. Er is veel interesse vanuit bijvoorbeeld Duitsland, Denemarken, Spanje en Frankrijk. De ambitie is om meer te gaan doen op de Europese markt. Wat betreft het personeelsbeleid willen we ons nog meer richten op de juiste werk-privé balans, gezondheid en een fijne werkplek. Ons personeel is erg belangrijk, als zij niet blij zijn, kunnen wij niet groeien.’

Ons personeel is erg belangrijk, als zij niet blij zijn, kunnen wij niet groeien.

Saskia Molenaar

Kun je wat vertellen over de bedrijfscultuur?

‘Bij Timyo Cycle grijpen we alle gelegenheden aan om iets leuks te doen. We vieren elke verjaardag met een cadeautje, met iedere feestdag denken we aan een attentie en kunnen nu weer beginnen met bedrijfsuitjes. We zijn in 2019 gestart met Timyo met 6 mensen en zijn nu met 47 collega’s. Een mooie mix van jonge mensen die hier ooit zijn begonnen als student of stagiaire, 60-plussers en alles ertussenin. We zijn een platte organisatie waar we familiair met elkaar omgaan.’

Om deze webapp aan je beginscherm toe te voegen, tik op het delen-icoon en kies 'Zet op beginscherm'. Om deze webapp aan je startscherm toe te voegen, open het menu en kies 'Toevoegen aan startscherm'.